آخرین عناوین

شنبه 7 اسفند 1395-15:35 کد خبر:41033

اقدام غیر معمول یک شعبه بانک صادرات در قبال معلولان!!

بانکی که راه ورود معلولان را به شعبه بست/ تخریب رمپ ورود و نصب پله

بانک صادرات شعبه راهبند ساری در اقدامی غیر معمول، به‌جای بهسازی رمپ غیراستاندارد آن را از بین برد و پله‌ را جایگزین آن کرد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،تسهیل در تردد معلولان یکی از مواردی است که سال‌های سال در کشور مطرح است، به صورت جسته و گریخته اقداماتی توسط برخی ارگان‌ها و نهادها برای کاهش دغدغه معلولان و افراد سالمند در این ارتباط انجام می‌شود که ثمرات این اقدامات برخی مواقع در سطح جامعه لمس می‌شود.

به دلیل نداشتن برنامه مدون در این زمینه برخی ارگان‌ها و نهادها به صورت خودجوش اقدام به ایجاد رمپ‌های برای تردد معلولان و سالمندان در برنامه کاری خویش قرار می‌دهند ولی به دلیل عدم رعایت استاندارهای لازم و عدم دریافت مشاوره از متولیان این امر در بهزیستی، بنا احداث شده بلااستفاده می‌شود.

به عنوان نمونه بانک صادرات شعبه راهبند ساری اقدام به ایجاد رمپی برای تردد معلولان و سالمندان برای استفاده از عابر بانک در کنار شعبه احداث کرد، شیب تند این رمپ به حدی زیاد بود که افراد عادی برای عبور و رسیدن به عابر بانک دچار مشکل می‌شدند.

با وجود بلااستفاده بودن این رمپ برای افراد سالمندان و معلول و حتی افراد عادی اقدامی برای اصلاح و بهسازی آن انجام نشد و در برخی مواقع مورد انتقاد مردم هم در گپ‌وگفت‌های روزانه قرار می‌گرفت.

مدتی است که طرح بهسازی بانک صادرات شعبه راهبند در برنامه کاری قرار گرفته و متولیان بانک برای اینکه مشتریان این شعبه دچار زحمت نشوند، در حین تعمیرات و ساخت‌وساز عملیات بانکی را متوقف نکرده و در برخی مواقع  ادوات بنایی نیز زیر دست و پای مشتریان جابه‌جا می‌شد، این اقدام بانک که به فکر مشتریان در آخر سال بود قابل تحسین است.

با توجه به حساسیت‌های که چند سال اخیر، برای مناسب‌سازی معابر، ادارت و نهادها در جامعه انجام می‌شود و همچنین ابلاغیه منشور حقوق شهروندی رئیس جمهور به ارگان‌ها انتظار بود که دست‌اندرکاران بهسازی این بانک، طرح استانداردسازی رمپ کنار شعبه را در برنامه کاری خویش قرار دهند.

در اقدامی بدون توجه به مصوبات قانونی و ابلاغیه‌های موجود، از بهسازی رمپ ایجاد شده در کنار شعبه خبری نشد و به صورت کلی جای رمپ غیراستاندارد پله‌ ایجاد شده است.

اگر اعلام شود که متولیان این شعبه بانک صادرات راهبند به جای بهبود وضعیت قبلی به کلی راه تردد برای معلولان را سد کردند و به نوعی این احتمال داده شود که  این بانک علاقه‌ای به پذیرش و خدمات‌دهی به معلولان را ندارد چندان صحبت به گزاف نیست.

این اقدام در حالی صورت گرفت که در سال جاری رئیس جمهور قانون جامع حقوق شهروندی به مراکز و ادارت در سطح کشور ابلاغ کرد، اگر تا قبل از این متولیان این بانک برنامه‌ای برای ایجاد و یا بهسازی رمپ نداشتند پس از ابلاغ این قانون باید زمینه‌سازی مناسبی در این باره انجام می‌شد.

برای متقاعد کردن دست‌اندرکاران این شعبه و دیگر شعبه‌های بانکی قانون به صراحت از جامعه معولان حمایت کرده و ارگان‌ها و نهادها را موظف کرد که در هنگام ساخت‌وساز زمینه را برای تردد معلولان فراهم کنند که بندهای از قانون در زیر آمده است.

*آنچه قانون تاکید کرده است

ماده 1 - دولت موظف است زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم‌ و‌ حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد.

‌تبصره - منظور از معلول در این قانون به افرادی اطلاق می‌گردد که به تشخیص‌ کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توأم؛اختلال‌مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآیی عمومی وی ایجاد گردد، به طوری که موجب‌کاهش استقلال فرد در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی شود.

ماده 2 - تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر‌ و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای‌معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

‌تبصره 1 - وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی‌ وانقلابی موظفند برای دسترسی و بهره‌مندی معلولان، ساختمان‌ها و اماکن عمومی،‌ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چارچوب بودجه‌های مصوب‌سالانه خود مناسب‌سازی کنند.

‌تبصره 2 ـ شهرداری‌ها موظفند از صدور پروانه احداث و یا پایان کار برای آن تعداد‌ از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را‌رعایت نکرده باشند خودداری کنند.

* ابلاغ دغدغه مناسب‌سازی بانک‌ها

در ارتباط با کم‌توجهی متولیان ساخت‌وساز این شعبه به مناسب‌سازی ساختمان قلندری معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان مازندران با بیان اینکه جلسه کمیته مناسب‌سازی با حضور مؤسسات مالی و بانک‌ها در استانداری مازندران برگزار شد، گفت: نماینده برخی از بانک‌ها در این جلسه حضور داشتند و دغدغه‌های اداره کل بهزیستی در ارتباط با مناسب‌سازی مدیران بانک‌های حاضر در جلسه ابلاغ شده بود.

وی با اعلام اینکه همه بانک‌ها موظف هستند که نسبت به فضاسازی مناسب برای تردد افراد معلول و سالمندان اقدام کنند، اظهار کرد: بانک مرکزی همه بانک‌های کشور را موظف به اجرای طرح مناسب‌سازی برای تردد افراد معلول و سالمند کرده است.

وی با بیان اینکه قانون مدون برای مناسب‌سازی داریم، افزود: الزام قانونی برای ایجاد رمپ داریم ولی در صورتی که بانک‌ها و متولیان نسبت به مناسب‌سازی اقدام نکردند اهرم فشاری پیش‌بینی نشده است.

قلندری با بیان اینکه طرح مناسب‌سازی ادارات در سطح استان مازندران از طریق طرح شهید رجایی در حال اجرا است، افزود: ادارات برای دریافت امتیاز مناسب از شاخص طرح شهید رجایی اقدام به مناسب‌سازی می‎کنند.

وی اضافه کرد: اگر در کشوری افرادی زندگی می‌کنند که به هر دلیلی توانایی دسترسی به امکانات دولتی و غیردولتی را ندارند، باید شرایط را طوری فراهم کرد تا به حقوق اولیه خود برسند.

براساس این گزارش، بانک مرکزی مصوبه‌ای را به شعبه‌ها و مدیران در سطح استان‌های کشور ابلاغ کرده بود و آنها را موظف به اجرای طرح مناسب‌سازی در شعبه‌های بانکی کرده است.

ضرورت تغییر نگرش

در ارتباط با مشکلات معلولان و انتظارات آنها از متولیان صحبت کوتاهی کردیم با طالبعلی پورشریعه یکی از معلولان مازندرانی در این ارتباط اظهار کرد: دسترسی به همه‌ امکانات جامعه از حقوق اولیه همه‌ انسان‌هاست.

پورشریعه خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل همه باید با هم این مسیر را هموار سازیم، جامعه عاری از مشکلات معبری برای معلولان از آرزوها و حق مسلم جامعه معلولان است.

وی ادامه داد: زمان آن رسیده تا با تغییر نگرش و برنامه‌ریزی برای این قشر آنان را در تمامی تصمیم گیری‌ها دیده و یار خاطر آنان باشیم نه بار خاطر!

انتظار است که متولیان بانک صادرات استان و دیگر بانک‌ها این مصوبه قانونی و دغدغه جامعه معلولان را جدی گرفته و با استفاده از ظرفیت مشاوران بهزیستی نسبت به مناسب‌سازی شعبات پولی و بانکی اقدام کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • يکشنبه 8 اسفند 1395-9:39


    حرف شنوی موج میزد بین عوامل اجرایی، تا بوده غرور بوده و منفعت طلبی، کمی همکاری و همیاری دست اندرکاران عزیز میتونه رضایت این مردم همیشه در صحنه رو به خودش جلب کنه